Statki dalekomorskie, które najczęściej służą do transportu ładunku wielotonowego mogą być wyposażane w dźwigi i podnośniki, dzięki którym załadunek ładunku jest zdecydowanie szybszy i sprawniejszy. Montaż dźwigów na statku jest również przeprowadzany gdy sam statek zostaje przeznaczony do pracy przy konstrukcjach morskich, platformach wiertniczych i badawczych.
Montaż dźwigów na statku morskim
Montaż dźwigów załadunkowych czy żurawi wielofunkcyjnych nie jest jednak tak prostą sprawą, jak mogłoby się wydawać. Muszą one być bowiem zamontowane w taki sposób, by w żaden sposób nie naruszać równowagi statku, aczkolwiek nadal spełniać swoje zadanie w najbardziej optymalny sposób. Wysięgniki i dźwigi są więc najczęściej instalowane na statkach przez zewnętrzne firmy montażowe, mające znacznie większe doświadczenie w modyfikacjach konstrukcji morskich. Najczęściej montowanymi narzędziami są żurawie wielozadaniowe, takie same konstrukcje które są stałą częścią wielu nabrzeży, należących do firm transportowych. Umożliwiają one błyskawiczny rozładunek statku w miejscach które nie mają takich dźwigów na nabrzeżu, załadunek gabarytowego ładunku, oraz pomoc przy wykonywaniu zadań konstrukcyjnych na morzu. Spełniają one więc podobne zadania jak dźwigi hydrauliczne w samochodach ciężarowych, aczkolwiek na znacznie większą skalę.
Statki które są przeznaczone do pracy przy budowie platform czy instalacji morskich mogą mieć kilka takich dźwigów na pokładzie, jak również wiele mniejszych wariantów, ułatwiających przenoszenie towarów z ładowni na pokład oraz sprawniejsze ich rozładowywanie. Bardzo często zdarza się iż takie wysięgniki montowane są także na kontenerowcach dalekiego zasięgu, gdzie rozładunek i załadunek jest ich głównym zadaniem.