Linie technologiczne często są wyposażone w transportery taśmociągowe do przenoszenia materiału do produkcji pomiędzy maszynami pośrednimi. Taśmociągi zbudowane są z metalowej konstrukcji, gumowej taśmy transportowej, rolek pośrednich oraz bębna transportowego i bębna napędowego w którym znajduje się silnik napędzający taśmociąg. Często konstrukcje transportowe są użytkowane na zewnątrz co rodzi pewne problemy.
Zalety gumowania bębna napędowego
Praca taśmociągu w warunkach zmiennej pogody prowadzi często do tego, że w wyniku zawilgocenia powierzchni bębna napędowego zmniejsza się jego przyczepność do taśmy i następuje poślizg. Reguluje się ją wprawdzie poprzez naciąg bębna, jednak zbyt duży naciąg zwiększa również obciążenie łożysk tej jednostki. Dlatego dobrą metodą jest gumowanie bębnów napędowych powłoką poślizgową. Jest to metoda wykonywana na zimno polegająca na naniesieniu na bęben napędowy powłoki elastycznej z gumy która zwiększa przyczepność taśmy do bębna niwelując jego poślizg. Dzięki czemu taśmociąg pracuje bez przerw i zacięć spowodowanych poślizgiem taśmy. Gumowanie wykonuje się w dwóch technologiach, pierwszej w gumowaniu pełnym za pomocą warstwy gumowej oraz drugiej w karo która dodatkowo wykonuje na powłoce rowki w kształcie karo powodujące odpływ wody i jeszcze większą przyczepność w trudnych warunkach. Gumowanie karo działa jak bieżnik opony w samochodach i wykazuje dużą skuteczność działania. Obecnie większość producentów wykorzystujących na liniach produkcyjnych transportery taśmociągowe decyduje się na wykonanie tej technologii.
Wykonanie gumowania bębnów taśmociągów jest decyzją sprzyjającą zarówno warunkom technologicznym jak i ekonomicznym, gdyż zastosowanie tego typu operacji zmniejsza przestoje oraz zużycie energii, które jest wyższe w przypadku jej utraty na ślizgową i nieefektywną pracę bębna. Wiele firm na rynku oferuje usługę gumowania nawet starych bębnów, więc nic nie stoi na przeszkodzie przed podjęciem takiej decyzji.